Ordforklaring

  • Kurs ledere/ansatte med særskilt kompetanse i å bruke et verktøy der de kan spille inn en video, gjennom skjerm (mikse mellom «foredrag» og vise presentasjon) og tale

    Eksempel på slike verktøy er Camtasia, Zoom, Screenflow, Soapbox, Movavi

  • ROI

    ROI er en forkortelse for det engelske uttrykket «Return on Investment» og brukes ofte for å forklare hvor mye man evt. får igjen for hver brukte krone.

  • 6 spørsmål ved utredning om tiltak

    1. Hva er problemet, og hva vil vi oppnå?
    2. Hvilke tiltak er relevante?
    3. Hvilke prinsipielle spørsmål reiser tiltakene?
    4. Hva er de positive og negative virkningene av tiltakene, hvor varige er de, og hvem blir berørt?
    5. Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor?
    6. Hva er forutsetningene for en vellykket gjennomføring
  • Basisorganisasjon

    En større organisasjon må bygges opp i et mønster som tydelig viser hvem som har myndighet. Vi kaller det hierarki. En slik organisasjon kan illustreres med en pyramide, der øverste leder sitter på toppen, ledere og mellomledere er lagdelt nedover, og «fotfolket» finnes på bunnen. Denne organisasjonsformen kalles  linjeorganisasjon eller basisorganisasjon. I denne veilederen bruker vi begge begrepene om det samme.

  • Blokkjede

    Blokkjede-protokollen (BlockChain) er en metode for sikker overføring av verdier over internett. 

    Metoden ble utviklet for å understøtte en digital valuta, Bitcoin, men kan også benyttes til mange andre formål, for eksempel innen finans- og forsikringsbransjen, offentlig forvaltning, kontraktsrett og forvaltning av opphavsrettigheter. 

    I en artikkel publisert under World Economic Forum, presenteres Blockchain som neste generasjons internett.

  • Brukerundersøkelse

    En brukerundersøkelse tas når noe dere utvikler/har utviklet skal testes, mens en innbyggerundersøkelse sier noe om hva innbyggeren forventer av tjenestene dere tilbyr.

  • Digital transformasjon

    • En prosess der virksomheten endrer hvordan den utfører sine oppgaver, tilbyr bedre tjenester, jobber mer effektivt eller skaper helt nye tjenester
    • ... hvor brukerfokus og brukeropplevelsen er selve kjernen i endringen
    • ... og som baserer seg på utnyttelse av digital teknologi
    • En grunnleggende og omfattende endring, og ikke en mindre justering
    • Redesign av virksomheten på alle nivå – folk, prosesser, teknologi og styring
  • Domene

    Kompetanse innen det fagfeltet prosjektet berører

  • Effektmål

    Effektmål er det samme som planlagte gevinster. Resultatmål beskriver et produkt; når skal det være ferdig, egenskaper ved produktet og pris.

  • Fagstoff

    Mye av bakgrunnen for dette kapittelet er hentet fra DIFIRegjeringenNHO, Rapporten «Sourcing Survey 2017 Innkjøp i offentlig sektor» og Prosjektveiviseren.

  • Fagstoff 2

    I dette kapitlet vil du finne bakgrunnsmateriale fra  Prosjektveiviseren, DØHs Veileder i Gevinstrealisering og KS sin Gevinstkokebok

  • Fagsystemer

    Fagsystemer er elektroniske systemer som ivaretar særskilte funksjoner innen ett eller flere fagfelt. Et fagsystem vil være spesialutviklet for registrering og behandling av data knyttet til hele eller deler av en virksomhets oppgaver.

  • Forankringsagenter

    Forankringsagenter er roller i en organisasjon som jobber aktivt for at et politisk vedtak blir gjort på best mulig grunnlag. Forankringsagentene sørger også for god informasjon til - og dialog med alle aktuelle interessenter i et utviklingsløp/satsing.

  • Gevinstarbeid info

    Se neste kapittel «Gevinstarbeid» for detaljer

  • Gevinstplan

    Begrepet gevinstplan brukes også om gevinstrealiseringsplan. Bestem dere for hvilket begrep dere ønsker å bruke og sørg for at dette er omforent i organisasjonen.  

  • Hvitpapirsesjon

    Resultatet er en ny og forbedret arbeidsprosess, som tegnes ut på et stort hvitt papir, derav navnet.

  • Incitament

    Incitament, noe som egger, pirrer; stimulans; oppmuntring (til å gjøre el. yte noe).

  • Internrente

    Internrente er et bedriftsøkonomisk nøkkeltall som brukes for å vurdere ulike alternative investeringer mot hverandre. Internrenten er den renten som gir en nåverdi av fremtidige kontantstrømmer lik 0.

  • Interoperabilitet

    Virksomheten og dens IT-løsninger må ved behov kunne samhandle med andre relevante virksomheter og deres IT-løsninger på et hensiktsmessig nivå.

  • Kontantstrømoppstilling

    En kontantstrømoppstilling viser hvilke innbetalinger og utbetalinger som har vært mellom to tidspunkter i regnskapet til en virksomhet.

  • Lean metodikk

    Lean (egentlig: Lean manufacturing / norsk: Veltrimmet produksjon) betegner en produksjonsmetodikk for fremstilling av varer og tjenester. Begrepet er hentet fra ledelsesteori og kom i bruk på 1990-tallet. Metodikken fokuserer på å eliminere såkalt sløsing (waste) og ser på kundens opplevelse av produktets verdi fremfor kostnadselementer. Det underliggende målet er å forbedre den bedriftsøkonomiske lønnsomheten. Sentralt i denne tenkningen er det å skape merverdi med mindre innsats av ressurser. Kilde: Wikipedia

  • LOA/FOA

    Lov og forskrift om offentlige anskaffelser

  • Måleindikator

    For eksempel tiden virksomheten bruker på å levere en tjeneste til brukeren i forhold til opplevd kvalitet.

  • Måleindikator

    Indikator 1: Et mål som er avledet av data og/eller statistikk og viser status eller utvikling på et angitt område. Statistisk sentralbyrå - om bl.a. indikatorer 

    Indikator 2: Et forenklet uttrykk for komplekse fenomener og sammenhenger i en form som gjør det mulig å kvantifisere disse. (Granheim og Hustad 2000)

  • Nasjonale og kommunale felleskomponentene

  • Nøkkelpersonrisiko

    Risiko knyttet til fravær av viktig kompetanse.

  • opplæringsvideoer

    Aktuelle verktøy kan være Movavi og Camtasia

  • Oversikt over hva som legges i dem

    Ordforklaringer hentet fra KS/Difi/Direktoratet for økonomistyring

  • Paradigme

    Paradigme, en problemløsning som blir akseptert som forbilledlig for løsninger av lignende problemer innen samme vitenskap, og som derved skaper en vitenskapelig tradisjon.

  • Porteføljestyring

    "Fra riktig prosjektstyring til styring av de riktige prosjektene”. Porteføljestyring skal bidra til overordnet risikostyring og prioritering av prosjekter. Se også: Wikipedia - porteføljestyring

  • Prosjekter som ikke er lønnsomme

    Nytte/kost-vurderinger, hvor alle positive og negative virkninger ses opp mot hverandre.

  • Prosjektportalen

    Prosjektportalen er en fullstendig løsning for prosjekt- og porteføljestyring. Portalen er basert på Difis Prosjektveiviser og er spesielt tilrettelagt for norske forhold. Løsningen egner seg godt både for offentlig og privat sektor. Prosjektportalen er gratis og utviklet i samarbeid med offentlig sektor.

  • Prosjektprodukt

    Prosjektproduktet er det som prosjektet må levere for å bli godkjent

  • Robotisering

    Difi har mange gode eksempler på robotisering i offentlig sektor.

  • Samfunnsøkonomisk analyse

    En samfunnsøkonomisk analyse er en analyse av hvilke samfunnsøkonomiske gevinster og omkostninger et spesifikt prosjekt vil medføre.

  • Tingenes internett

    Internet of Things (IoT) er en teknologi som allerede påvirker oss både privat og i arbeidssammenheng. Teknologien dreier seg om å koble 

    • gjenstander («Things») til internett
    • sammen gjenstander via internett 
    • sammen mennesker via internett 
    • sammen gjenstander og mennesker via internett

    Eksempler på måter å koble mennesker og sensorer sammen.

  • Tjenestedesign

    Tjenestedesign er en faglig disiplin med røtter i industridesign. Mens industridesign handler om å utvikle brukervennlige produkter, handler tjenestedesign om å organisere gode brukeropplevelser på tvers av ulike kontaktpunkter (det kan f.eks. være nettsider og kundesentre). 

    Med bruk av tjenestedesign organiseres tjenestene ut fra brukerens behov og ikke systemets behov. Tiden inne for tjenestedesign? Se lenke

  • Verdistrøm

    En verdistrøm er alle hendelser (både verdiskapende og ikke verdiskapende) som anvendes for å lage og levere et spesifikt produkt eller tjeneste, fra start og til kunden/brukeren har mottatt produktet/tjenesten. Der det finnes et produkt eller tjeneste for en kunde, så finnes det også en verdistrøm.

  • Verktøy for porteføljestyring

    Prosjektportalen er en fullstendig løsning for prosjekt- og porteføljestyring. 

    Portalen er basert på Difis Prosjektveiviser og er spesielt tilrettelagt for norske forhold. Løsningen egner seg godt både for offentlig og privat sektor. Puzzlepart - Prosjektportalen

    Se også til Danmark: Danmark - Porteføljestyring i kommunerne.

  • Virksomhetsarkitektur

    Virksomhetsarkitektur dreier seg om hvordan en virksomhet er organisert, hvordan arbeidsprosesser er satt sammen og hvordan IT-løsninger utnyttes. 

    En virksomhetsarkitektur består av prinsipper, metoder og modeller som til sammen beskriver dette i en helhet.

  • Virksomhetsarkitektur

    Virksomhetsarkitektur dreier seg om hvordan en virksomhet er organisert, hvordan arbeidsprosesser er satt sammen og hvordan IT-løsninger utnyttes. En virksomhetsarkitektur består av prinsipper, metoder og modeller som til sammen beskriver dette i en helhet.

  • Økonomiregelverkets

  • Økosystem

    Samspill og interaksjon som sørger for stabilitet eller utvikling i organisasjonen.

  • ​En nytte-kostnadsanalyse

    I en nytte-kostnadsanalyse verdsettes alle effekter av det offentlige tiltaket så langt det lar seg gjøre. Denne verdsettelsen brukes til å veie betydningen av de ulike effektene mot hverandre. Dersom en legger sammen den beregnede verdien av alle effektene ved et tiltak og summen blir positiv, sier en at tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Se mer informasjon senere i kapittelet.

  • ​IT i Praksis

    IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. Krever medlemskap i Den Norske Dataforening. 


  • ​Kunstig intelligens

    Kunstig intelligens (AI – Artificial Intelligence) dreier seg om å få maskiner til å utføre oppgaver, basert på data og vurderinger/beslutninger, som er presisert i én eller flere algoritmer. 

    Flere bransjer er allerede påvirket av AI og vi vil trolig se en kraftig økning i årene fremover.