Evner

For å lykkes med digital transformasjon må man kunne forholde seg til organisasjonens nåværende og fremtidige strategier og oppgaver. Det handler om å utvikle ledernes og medarbeidernes kompetanse, ferdigheter og holdninger slik at dette stemmer overens med det man har bruk for. Hva kan man godt allerede og hva trenger man å lære seg for å drive virksomheten framover? 

Det er viktig å tiltrekke, beholde og utvikle de medarbeiderne som ønsker å utforske de teknologiske og digitale mulighetene som ligger foran oss. Kjernen av faste ansatte må inneha IT-kompetanse og evne å samarbeide med mange typer partnere, både interne og eksterne. I tillegg er det viktig å fremme et smidig samarbeid og designe tjenester og produkter med sluttbrukerens behov i tankene.

En organisasjon i endring trenger medarbeidere som stadig utvikler seg. Det er viktig å sette av nok ressurser til kompetanseutvikling, kunnskapsdeling og læring. Dette krever et tett samarbeid mellom HR og IT og toppledelse.