Oppdraget er klart og målet overbevisende: Å vite deres HVORFOR er det viktige første skrittet mot å finne ut hvordan dere kan nå målene som begeistrer dere. Når dere vet "hvorfor", motiveres medarbeiderne til å bevege seg inn i en mer givende retning og akseptere endring i større grad.
"Han som har et hvorfor, kan tåle hva som helst."
Frederick Nietzsche
Innholdet i et hvorfor
Alle virksomheter opererer på tre nivåer: (1) HVA vi gjør, (2) HVORDAN vi gjør det, og (3) HVORFOR vi gjør det. Vi er alle kjent med HVA vi gjør - produktene våre, tjenestene vi tilbyr, jobbene vi gjør. For få av oss vet HVORDAN vi gjør det (strukturert og disiplinert). Bare en håndfull av oss kan tydelig formulere HVORFOR vi gjør det vi gjør.
Det er viktig å tydeliggjøre, forstå og formidle deres formål - hvorfor vi skal jobbe med digital transformasjon - før dere kommuniserer noe annet. Led med HVORFOR.
Å lære å konstruere en HVORFOR-uttalelse er en avgjørende del av å oppdage deres HVORFOR og kommunisere formålet deres både internt og eksternt.
Deres HVORFOR-uttalelse skal være:
- enkel og oversiktlig
- handlingsfokusert i forhold til hvordan den bidrar "til andre"
- uttrykt på bekreftende språk som resonnerer i organisasjonen
Deres HVORFOR-uttalelse skal være i stand til å kobles opp mot punktene over - og den skal kun være én enkelt setning. Uttalelsen skal også være “eviggrønn”, og knyttes opp mot alt dere gjør:
- beslutningene dere tar
- oppgavene dere utfører
- tjenestene og produktene dere tilbyr
… alt dette må justeres for å få gjennomslagskraften dere trenger i organisasjonen.
Formatet på deres hvorfor
Det er viktig at dere finner et format på deres HVORFOR som resonnerer til dere. Noen tips kan uansett være greie å ta med seg inn i arbeidet:
VI/Å ____ SLIK AT/FORDI ____.
Det første emnet representerer deres bidrag - bidraget dere gir til sluttbrukeren gjennom HVORFOR. Det andre emnet representerer virkningen av bidraget deres.
Jobben deres er å koble sammen emnene for å lage deres egen
unike HVORFOR-uttalelse.
Utformingen
Ta så lang tid dere trenger på gjøre denne jobben, og husk at dere kan endre deres HVORFOR, fordi dere utvikler dere som organisasjoner. Ingenting av dette er skrevet i stein, med mindre dere vil at det skal være det.
Lag utkast på så mange HVORFOR-uttalelser dere trenger til dere finner den som resonnerer mest med dere på et emosjonelt nivå.
EKSEMPEL
- Vi tilbyr sømløse, smidige og effektive tjenester, slik at innbyggerne våre får muligheten til å leve gode liv.
- Vi leverer smarte og brukervennlige tjenester, fordi vi er den beste kommunen å bo, jobbe og leve i.
- Vi holder stø kurs mot fremtiden, slik at brukerne tilbys tidsriktige tjenester av høy kvalitet.
- Vi samarbeider med innbyggerne våre for å få til en fremtidsrettet kommune.
Hvorfor som kompass
Innovasjon er å si nei til 1000 ting. Dere må la deres HVORFOR være kompasset for valgene dere tar fremover, for deres HVORDAN og HVA. Dere må formidle HVORFOR ofte og eie det i hele organisasjonen. Man må kunne bruke det som en naturlig begrunnelse for valg man tar, både internt og eksternt.
Om digital transformasjon