Endringsledelse er svært viktig når en kommune, eller et kommunesamarbeid skal endre måten de jobber på. Administrasjonen og mellomledere må ha et fokus på hvordan de skal lede endringsprosessene på best mulig måte, og hvordan de skal være symbolsterke ledere. Endring må ledes. Dette er ikke en oppgave som kan delegeres ned i eksisterende organisasjon, den vil i mindre eller større grad gjerne bevare «det gamle». God endringsledelse handler om å kanalisere riktige ressurser og utvikle en dynamisk organisasjon som skaper vekst gjennom digital transformasjon.
16 punkt til digitaliseringssuksess for endringsledere
De beste endringslederne utfordrer det som er statisk i organisasjonen. Du adresserer ikke dagens og morgendagens problemstillinger med gårsdagens tankegods, men bruker gårsdagens data til å endre fremtidens løsninger.
Du leder og driver endringsprosesser, fordi du vet at gevinster realiseres ved at mennesker tar i bruk og nyttiggjør seg nye digitale løsninger.
Du trener opp en "innsiktsmuskel", som hjelper deg å forstå "hva som kommer" innen digitaliseringsfeltet. Slik kan du lede kommunen slik at den holder seg på toppen av utvikling innen tjenesteyting.
Du initierer arbeidet med å lage gode strategier, som vektlegger transformasjon av virksomheten. Du erkjenner at det operasjonelle arbeidet styrkes gjennom at alle forstår det store bildet og at alle vet hvordan de kommer seg fra "a til å".
Du selger inn budskapet om at digitalisering/automatisering/robotisering og kunstig intelligens ikke fjerner jobber, men heller åpner for at kommunen kan utnytte ressursene på en annen måte.
Du inspirerer dine ansatte og gjør det spennende å være med å bygge en fremtidsorganisasjon, som er i stadig utvikling og prøver ut løsninger underveis.
Du gjennomfører refleksjonsmøter etter alle avsluttede prosjekter. Du sikrer at du finner bakgrunnen til hvorfor endringsprosjektet lyktes/ikke lyktes.
Du ønsker å skape en innovasjonskultur i din kommune, ved å oppmuntre til læring gjennom å eksperimentere, og du oppmuntrer ansatte som ikke løser utfordringene med eksperimentet. Den ansatte bes dokumentere under hvilke betingelser eksperimentet ble utført, hva slags resultat som ble produsert, samt hvilke justeringer han/hun vil anbefale neste gang.
Du gjør det komplekse enkelt når du skal selge inn et budskap.
Du viser stort engasjement og gnist når du skal inspirere til endring.
Du lærer av andre som har lyktes og følger med på det siste som skjer innen digitalisering.
Du har erkjent at digitalisering ikke bare handler om effektivisering, men også om hvordan dere skal skape verdier.
Du fatter beslutninger under usikkerhet. Selv med rikelig datafangst fra mange kilder og gode estimater, vil du aldri kunne få et komplett informasjonsbilde. De beste endringslederne evner å finne et optimalt beslutningstidspunkt.
Digitale endringsledere bør realisere potensialet til sine talenter. I en kunnskapsbasert økonomi vil de beste kunne løse problemer andre aldri vil klare å mestre. Sørg for at du ansetter digitale endringsagenter, eller støtter engasjerte ansatte som er det, eller kan bli det.
Sørg for at kunnskap om digitalisering er et tydelig formulert krav og satsningsområde i din organisasjon. Temaet digitalisering og digital transformasjon må settes fast på timeplanen i møter og kurs, seminar og planer.
Du drar på seminar og kurs som har digitalisering/digital transformasjon/tjenestedesign på agendaen. Du gjør en jobb med å ettergå innholdet i seminaret, slik at det passer ditt behov og har et innhold som er godt.
Ressurs: Difi - Endringsledelse
Tips
Som administrasjonssjef/rådmann er det viktig å bidra til at de folkevalgte også blir innovasjonspolitikere.
Sørg for god opplæring av folkevalgte og følg KS´ folkevalgteprogram. Sørg for et opplæringsløp ved hvert valg – over tid, der de folkevalgte får mulighet til å bli kjent med hva digitalisering og tjenesteutvikling er. De folkevalgte har en viktig rolle i innovasjonssammenheng. De skal på den ene side lytte til og være i dialog med lokalsamfunnet, på den annen side skal de fatte suverene beslutninger. Det er viktig at de blir satt i en posisjon der de kan ta valg basert på nok kunnskap.
1.5 Organisasjonsstruktur