Digitaliseringsstrategi
Når dere har gjennomført modenhetsanalysen bør dere bruke analysen til å lage en digitaliseringsstrategi (målbilde/veikart) for deres organisasjon. Dere må avklare hvem som skal sitte med hovedansvaret for prosessen frem til en vedtatt strategi. Kanskje navnet på strategien like gjerne kan være transformasjons, moderniserings- eller utviklingsstrategi? Velg det fokuset som best passer deres organisasjon.
Innhold
Her bør dere ta utgangspunkt i
- hva brukerne forventer av virksomheten og
- hvor dere er på den digitale modenhetstrappa
- hvordan dere knytter strategien opp mot eksisterende mål og strategier
- Samhandling/relasjoner med omverdenen/kommunesamarbeid må være en viktig del av strategien
Dere kan i tillegg ta utgangspunkt i følgende:
- Digitalt modne virksomheter kjennetegnes av:
- En ledelse med høy digital kompetanse og forståelse
- En god digitaliseringsstrategi som følges opp regelmessig
- Et velutviklet system for styring og oppfølging av digitaliseringsprosjektene
- Brukernes behov i sentrum
- Tar hensyn til andre virksomheters behov for data
- En god dialog med sine leverandører
Verktøy
Interessenter i utviklingen av en digitaliseringsstrategi
Utviklingen av strategien må ta hensyn til tilbakemeldinger fra både interne og eksterne interessenter. Dere bør derfor avklare hvilke interessenter deres virksomhet har:
Dialog
Når interessentene er kartlagt, bør dere avklare hvilke interessenter som skal involveres i utarbeidelsen av strategien, og legge til rette for gode møtearenaer og aktiv deltagelse. Dette er en omfattende og tidkrevende prosess som krever god planlegging. Det er likevel avgjørende viktig at denne prosessen fullføres, slik at forankringen er sikret og man unngår fremtidige uenigheter om retning og gjensidige forpliktelser.
Involvering av ansatte, politikere, brukere og andre interessenter:
Det er klokt å lage en fleksibel dialogmodell, som rommer forskjellige muligheter for dialog og samarbeid. Man må ta utgangspunkt i det som oppleves nært og viktig for den som skal involveres. Dialog eller innhenting av kunnskap, kan eksempelvis gjennomføres på følgende måter:
Workshops
Intervju
«Kaste ball-gruppe», der ideer og påstander testes ut
Idédugnad
Ressurs/referansegruppe
Spørreundersøkelse
Folkemøter
Digitale spørreskjema på hjemmesiden
Brukertesting
Ressurs: Tipshefte KS involvering:
KS - Hvordan involvere innbyggerne?
Strategien er langsiktig og angir hva som er felles prinsipper og strategier over en lengre periode på for eksempel 4 år. Dere kan også skissere et fremtidsbilde 10-15 år frem i tid. Unngå begrensninger som å tenke ut fra måten dere leverer tjenester på i dag. Det høye tempoet innen digitalisering i samfunnet tilsier at digitaliseringsstrategien bør ha flere revideringer i perioden den godkjennes for, og være et levende dokument som sier noe om måten dere ønsker deres fremtidskommune skal levere tjenester på.
Tips
- Sørg for at interessentene får tilbakemelding når digitaliseringsstrategien er vedtatt.
- Sørg for å forankre strategien i overordnede planer, som for eksempel kommuneplan og sektorplaner.
Mulige tema/innspill i arbeidet med digitaliseringsstrategi
- Vi digitaliserer for å løse dagens og fremtidens utfordringer
- Vi skal oppfylle statens ambisjoner for kommunene og bidra med fyrtårnprosjekt
- Vår digitaliseringsstrategi forankres i organisasjonen
- Vi innfrir forventningene fra innbyggere og næringsliv
- Våre innbyggere mestrer sin egen hverdag gjennom digital deltagelse
- Våre innbyggere bruker kommunens digitale løsninger
- Vi deler informasjon og ønsker medvirkning fra innbyggere og næringsliv
- Vi digitaliserer alt som kan digitaliseres
- Vi skaper fremtidens lokalsamfunn
- Vi velger løsninger tilpasset kommunens behov
- Vi velger skybaserte tjenester der det er hensiktsmessig
- Vi automatiserer prosesser
- Vi skaper gevinster og realiserer dem
- Vi forvalter personopplysninger på en sikker måte og innbyggerne har tillit til oss
- Vi etablerer en styringsmodell som sikrer at vi når våre målsetninger
- Tjenestene engasjeres i kvalitetsforbedring og effektivisering ved bruk av teknologi
Handlingsplan
Kommunen/kommunesamarbeidet utarbeider som oftest en handlingsplan basert på digitaliseringsstrategien. Denne konkretiserer og prioriterer satsningsområder og tiltak med 1-2 års perspektiv. Som oftest vil tiltakene prioritere et eller flere prosjekt, arbeidsprosessendringer og anskaffelser som både kan innebære ny programvare og bistand til organisasjonsprosesser. Denne anbefalte veilederen tar for seg et prosjekt med innovativ anskaffelse, som er forankret i 1) digitaliseringsstrategien og 2) i handlingsplanen
Tips
- Sørg for at dere har et fokus på gevinster når dere utarbeider digitaliseringsstrategi og underliggende handlingsplan. Hvert tiltak i handlingsplanen bør ha en egen gevinstrealiseringsplan, som må følges opp av definerte ansvarlige i virksomheten. Se eget punkt om gevinstrealisering i fase 1.
- Gjennom samarbeid vil kommunene være bedre i stand til å oppfylle krav og utnytte sine ressurser mer koordinert og effektivt. Vurder i handlingsplanen om dere ønsker å være pådriver for et tettere samarbeid med andre kommuner (både nærliggende kommuner og kommuner andre steder i landet) når det gjelder digital innovasjon (og leveranse av rett tjeneste, tid, pris og kvalitet)
- Et vedtak om en felles strategi krever at en likelydende sak med forslag til vedtak fremlegges for, og vedtas av alle kommunestyrer i et kommunesamarbeid.
- Beskriv konsekvensen for de kommuner som evt. velger å fatte avvikende vedtak.
1.4 Endringsledelse