1.11
Lovverk

De fleste digitaliseringsprosjekter i offentlig sektor vil på en eller annen måte påvirkes av ulike rettslige reguleringer eller hensyn i form av relaterte lover og forskrifter. Typiske eksempler på dette er:

  • Generelle juridiske rammer, som for eksempel personopplysningsloven, offentlighetsloven, forvaltningsloven, arkivloven, arbeidsmiljøloven, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, etc.

  • Spesifikke føringer for prosjektet, som for eksempel regelverket for offentlige anskaffelser og diverse rettslige reguleringer gjennom særlover og forskrifter

  • I 2018 trer EUs nye personvernforordning i kraft og blir også lovfestet i Norge. De nye reglene – som gjerne kalles GDPR – innebærer nye regler som alle norske virksomheter uansett størrelse må forholde seg til dersom de samler inn eller bruker personopplysninger om EU- og EØS-borgere. 

I noen tilfeller vil prosjektet kunne gjennomføres med dette som rammebetingelse for prosjektets gjennomføring og leveranser. I andre situasjoner må prosjektet grundig vurdere hva lovverket gir rom for, og ved behov for endring spille opplevde begrensninger tilbake til lovgivningen. Det er en målsetning at regelverk tilpasses slik at det på en best mulig måte understøtter digitalisering, og at muligheten for digitalisering er integrert fra starten av når det utarbeides nytt regelverk eller når regelverk revideres.

Tips

Klarlegg relevante rettslige rammer for prosjektet. Hvilke lover og forskrifter gjelder for det saksområdet prosjektet tilhører, og hvilke utfordringer kan dette innebære?

I Kommunett vil du finne relevant lovverk knyttet til aktuelle kapitler i hver fase. Du finner også lenker, dokumenter og ordforklaringer i hovedmenyen. Listen er ikke uttømmende, og dere må vurdere hva som trengs å vurderes når det gjelder lovverk for deres spesifikke tiltak. (Referanselesere: dette legges inn samlet for fase 1 og 6 når dere får fase 5 og 6 til gjennomlesing).