Systematisk arbeid med gevinster
I enkelte omstillingsprosjekter har oppmerksomheten mot gevinstrealiseringen forsvunnet når prosjektorganisasjonen har fullført sin leveranse. Hvis ingen har hatt et definert ansvar for å følge opp gevinstpotensialet, har dette heller ikke blitt realisert.
Tidlig identifisering av forutsetninger for at gevinsten skal kunne realiseres, samtidig som det å sette av ressurser til arbeidet med gevinstrealisering (også etter at prosjektet er ferdig), ser ut til å ha innvirkning på hvor stor del av gevinsten en faktisk klarer å hente ut.
Gevinstrealisering er et eget fag/område som det må jobbes bevisst med, og som bør tilhøre de naturlige arbeidsoppgavene for både ansatte og toppledelse. Gevinstene må planlegges for å kunne bli realiserte.
I Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kommunale tjenester vises det til at 65 prosent av den administrative ledelsen i kommunene opplyser at de ikke arbeider systematisk med gevinstrealisering ved digitalisering av kommunale tjenester. Det er i økende grad slik at det ikke er teknologien som er vanskelig å ta i bruk - utfordringen består i å tilpasse og etterleve nye arbeidsprosesser.
For å få god oversikt over hvilke gevinster som realistisk sett kan forventes som resultat av et mulig prosjekt, er det nødvendig å involvere nøkkelpersoner fra de delene av linjeorganisasjonen - eller i de virksomhetene/enhetene - der gevinstene skal realiseres. Det er viktig at disse personene identifiseres og involveres i konseptfasen.
I fase 1 av denne veilederen anbefalte vi en organisering med gevinststyringsteam, gevinstteam og gevinstansvarlig for digitaliseringstiltak. Har dere iverksatt en forutsigbar organisering av arbeidet med gevinstrealisering, er det lettere å få plassert ansvar riktig sted tidlig.
Enhver prosess er perfekt konstruert for å gi de resultater den faktisk gir.
Paul Batalden
Fortsetter vi å gjøre tingene slik vi pleier å gjøre, så vil vi få de resultatene vi pleier å få:
Vellykket gevinstrealisering fordrer en anerkjennelse av at gevinstuttaket skal skje hos utøvende enheter, ikke i prosjektet. Jo tydeligere eierskap driftsorganisasjonen har til ideer, målsetninger og gjennomføring av prosjekter, jo sterkere blir oppmerksomheten rettet mot organisasjonsutvikling og endringsgjennomføring. Eierskapet til nye digitaliseringsprosjekt bør være i basisorganisasjonen. Dette vil si i den avdelingen/enheten som skal benytte løsningen i sin tjenesteutvikling og produksjon. Uten dette eierskapet er det en fare for at gevinstrealiseringen ikke lykkes.
Gevinstrealisering skjer på kort og lang sikt, for alle involverte.
Endre tankegang rundt gevinstarbeidet
Gevinstpotensialet har tydelig sammenheng med driftsorganisasjonens rolle i omstillingsarbeidet, nettopp ved at økt motivasjon og styrket oppmerksomhet rundt organisasjonsutvikling bidrar til å øke gevinstpotensialet.
Er de potensielle gevinstene formulert i prosjektbegrunnelsen, er det lettere å legge til rette for at ønsket gevinst blir levert når prosjektet er ferdig.
For å lykkes med gevinstrealisering er det behov for å endre måten virksomheter tenker på når man gjennomfører prosjekter. Det må jobbes mer målrettet mot realisering av gevinster, hvilket innebærer å løfte blikket fra leveranser til gevinster.
Eksempel på endret tankegang rundt gevinstarbeidet:
Fra tekniske innføringsprosjekter | Til også å vektlegge endringsprosesser |
Fra kostnadskontroll | Til også å ivareta gevinster |
Fra kost-/nytteanalyser | Til Nytte-/kost analyser og gevinstoppfølging |
Fra manglende kobling til virksomhetsbehov | Til Nytte/kost analyser knyttet til strategiske mål |
Fra interessenter ”utsatt” for prosjektet | Til interessenter involvert i prosjektet |
Fra prosjektleveranser | Til også å omfatte gevinstrealisering |
Fordeler ved økt fokus på gevinstrealisering
- Økt kvalitet på tjenestene og mer fornøyde innbyggere/tjenestemottakere/brukere
- Økt grad av læring og trivsel i organisasjonen
- Unngåtte kostnader
- Mer effektiv utnyttelse av knappe ressurser
- Økt fokus på innovasjon og endring av tjenesteprosesser
- Økt fokus på beviselige effekter og ansvarliggjøring
Kjennetegn for tilnærmingen i Hampshire County Council:
- Gevinstkartlegging utføres av ansatte i førstelinje
- Unngåtte kostnader følges opp per bruker, valideres og revideres
- Økt kvalitet måles jevnlig gjennom spørreundersøkelser
- Målindikatorer følges opp kontinuerlig
Ledelse og gevinstarbeid
Det er lederes og ansattes evne til å endre og utvikle organisasjonen, arbeidsprosesser og tjenester som skaper verdier. Digitalisering er et vesentlig virkemiddel for verdiskapningen.
Tilnærmingen til gevinstrealisering bør være preget av entusiasme slik at en stadig jakter gevinster underveis.
Eksempel på suksessfaktorer for ledelse av gevinstarbeid
- Sikre involvering og eierskap i hele prosessen, inkl. linjeledelsen
- Kommunisere forventede mål gjennom godt lederskap
- Sikre at kompetanse og motivasjon holdes oppe
- Kontinuerlig evaluering og insentiver for berørte grupper til å hente ut gevinster
- Tydelige mål i plan- og gjennomføringsfasen
- Feire resultater og gevinster
Store deler av gevinstpotensialet ligger i selve endringen av arbeidsprosessene. Dette tar gjerne lengre tid enn selve innføringen av aktuell teknologi eller system. Det er derfor viktig å gi organisasjonsutviklingsprosessene tilstrekkelig tid til å lykkes før man avslutter gevinstarbeidet. Vær klar over at gevinstplanlegging og gevinstrealisering tar mest tid før og etter at prosjektet er avsluttet.
Omstilling
Enkelte ansatte kan komme til å uttrykke usikkerhet knyttet til jobbene sine. «Kan deler av min jobb erstattes av digitalisering og automatisering?» I skolesektoren, der man for eksempel har tatt i bruk iPad i undervisningen, har teknologien i mindre grad blitt opplevd som truende. Dette kan skyldes at teknologibruken i skolen har bidratt til økt kvalitet, gjennom frigjøring av tid til bedre og mer elevkontakt for lærerne, fremfor rasjonalisering knyttet til nedbemanning.
Digitalisering i de fleste kommuner har så langt ikke ført til nedbemanning. Det vanlige er at enkelte oppgaver blir rasjonalisert bort gjennom digitalisering. Dette forventes det å bli betydelig mer av framover. Dette, kombinert med både politiske og kulturelle forventninger om at “overtallige” i kommunen skal få andre oppgaver, gjør det krevende både å ta ut gevinster og å optimalisere prosesser. På bakgrunn av dette planlegger en del kommuner å ta ned bemanning gjennom naturlig avgang og fremme fleksibilitetsvilje, slik at medarbeiderne tilpasser seg nye måter å jobbe på og omfavner nye oppgaver. God planlegging av HR-relaterte konsekvenser av omstilling er viktig for å kunne ta ut gevinster.
Tips
Fortell de gode historiene om hvorfor det digitaliseres og omstilles. Historiefortelling bidrar til kulturbygging. Sørg for god informasjon og «trygge» ansatte.
Involver mennesker, ressurser og interessenter i prosjektorganisasjonen som ønsker å bidra til gevinstrealisering – og løft disse bevisst frem.
Økt arbeidsmengde
Gjennomføring av prosjekt og gevinstarbeid: Hvis ansatte i stor grad får økt arbeidsmengde over tid, bør dette avklares med den ansatte, slik at man ikke opplever motstand mot digitaliserings- og gevinstarbeidet. Sørg for intern avtale om overføring av operative ressurser til prosjektet om dette er aktuelt.
Medarbeiderundersøkelse
10-FAKTOR er en forskningsbasert medarbeiderundersøkelse og et verktøy for å måle variabler som er avgjørende for å oppnå gode resultater. Variablene er sentrale faktorer i et godt og helsefremmende arbeidsmiljø. Denne undersøkelsen kan brukes ved gjennomføring av digitaliseringsprosjekt med tjenesteutvikling. Resultatene kan brukes som bakgrunn for å justere måten man møter og kommuniserer med de ansatte på, alt etter hvilke behov som synliggjøres i undersøkelsen.
Kompetanse i ledergruppa
Leder for IKT i kommunen bør være representert inn i ledergruppa. Digital omstilling handler om å sette organisasjonen i stand til å dra nytte av teknologien som implementeres. Det er derfor behov for en teknologisk forståelse i form av evne til å ta i bruk digitale løsninger og verktøy blant alle medarbeidere, samtidig som det er behov for flere med formell teknologikompetanse. Dette bekreftes også av KS Arbeidsgiverbarometer i 2017. Ledergruppa bør inneha god og relevant kompetanse på gevinstarbeid.
Tradisjonelt sett har økonomisjef hatt en sentral rolle i gevinstarbeidet i den enkelte kommune. Det er viktig å ha fokus på gevinster knyttet til kvalitet, derfor må man alltid sørge for å ha «blikket» todelt. Hvem sikrer gevinstene, som ikke alltid er like enkle å måle? Med en organisering i gevinstteam og gevinststyringsteam vil dette fokuset ivaretas.
Det er viktig at kompetanse som tilføres ledergruppen, videreformidles (tilpasset), slik at alle ansatte på forskjellige nivå snakker det samme språket og har den samme forståelsen for hvordan og hvorfor ting gjøres.
De viktige mellomlederne
Mellomlederne er bindeleddet mellom toppledelsen og medarbeiderne. De «sitter» tettest på medarbeiderne, og kan motivere og følge opp i det daglige. Topplederne må derfor ta ansvar både for å være tydelig på hva som forventes av mellomlederne, men også gi dem riktige forutsetninger for å håndtere omstilling. En styrking av mellomlederne, både gjennom å utvikle deres digitale kompetanse - og deres omstillingskompetanse, bør være et viktig satsingsområde.
Et økende omfang av eksperimentering, innovative anskaffelser og bruk av tjenestedesign bidrar til å styrke lærings- og endringskulturen i hele organisasjonen.
Involver tillitsvalgte
Gjennom involvering av tillitsvalgte kan forståelsen for endringsarbeid økes. Sørg for at tillitsvalgte fra relevante organisasjoner inviteres med på arbeidet dere er i gang med.
Ansvarlige og rutiner
Sørg for gode rutinebeskrivelser for hvordan man jobber med fagsystemene og kjernefunksjoner som f.eks. sak/arkiv. Avklar roller som skal fungere som bindeledd fra fagsystem til prosjekt, IKT og andre eksterne leverandører som utvikler løsninger som påvirkes av oppsett i de enkelte fagsystem. Det bør være tydelig hva som forventes av de som innehar rollene.
I regioner kan det være behov for å avklare tilgang til ressurser fra superbrukere av enkelte større fagsystem/sak/arkiv. Med stadig flere integrasjoner og systemer som samhandler, er det viktig at det er kompetente ressurser tilgjengelig i organisasjonen - og et velfungerende supportsystem, slik at det ikke blir brukt unødvendig mye tid på feilretting og misforståelser.
Gjenbruk
Vær med å rive siloer og utvikle løsninger som kan gjenbrukes. Ved å bruke løsninger som allerede er utviklet på andre fagområder og som har vært gjennom et investeringsløp, kan dere spare mye. Her finnes ofte opplæringsmateriell og supportsystem tilgjengelig.
Mangel på standardiserte grensesnitt mellom ulike fagsystemer og store integrasjonskostnader ved bytte av ikt-systemer gjør det komplisert å integrere ikt-løsningene innad i en kommune og/eller mellom kommuner og mot nasjonale fellesløsninger.
IKT-systemer er et område der kompetansebehovet og investeringskostnadene kan overstige de mulige gevinstene for den enkelte kommune. Samordning, felles arkitektur og utviklingen av felleskomponenter er viktige faktorer for å legge til rette for gjenbruk og de ressursbesparelsene dette kan gi både i offentlig og privat sektor. Det er viktig at kommunene er bevisste sin rolle for å være pådriver opp mot KS i forhold til dette arbeidet.
Gjenbruk informasjon – kun én gang.
Sjekk om informasjonen allerede finnes i egen eller annen virksomhet.
Hent informasjon fra andre, men husk hjemmel.
Prioriter utveksling av informasjon som andre har krav på
KS er bekymret for de digitale forskjellene mellom kommunene, og framhever at små kommuner og utkantkommuner ser ut til å ha de største utfordringene med å etablere store nok fagmiljøer på ikt-området. Erfaringen og kunnskapen om digitaliseringsprosjekter og implementering av ny teknologi er ennå begrenset i kommunal sektor, og særlig i mange små og mellomstore kommuner.
Det er derfor viktig at det gjøres en grundig vurdering - før prosjektbegrunnelsen - av muligheter for samarbeid/gjenbruk av utviklede løsninger/bruk av felleskomponenter/skytjenester. KS har utredet juridiske forhold ved bruk av skyløsninger for kommuner, og konkludert med at bruk av skytjenester kan være en hensiktsmessig og sikker løsning.
Når fornuften er enehersker, er den en begrensende kraft, og når lidenskapen ikke blir temmet, er den en flamme som fortærer seg selv.
Kahlil Gibran
Eksempler på bruk av felleskomponenter
Digital postkasse: Innbyggernes og virksomhetenes kommunikasjon med det offentlige skal foregå digitalt. Virksomheten skal bruke Digital postkasse til innbyggere for utsending av post til innbyggere som har valgt digital postkasse, og som ikke har reservert seg.
• Bruken gjelder alle tjenester hvor det sendes brev til innbyggerne
• Virksomheter som har benyttet Altinns meldingsboks for utsending av post til innbyggere, skal bruke Digital postkasse til innbyggere. Innbyggerne kan når som helst reservere seg og når som helst oppheve reservasjonen.
Difi har laget en rekke verktøy som kan hjelpe din virksomhet å komme i gang med den digitale postkassen. Alt dette er samlet på samarbeidsportalen.
Gjennomfør kvalitetsledelse - ISO 9000
Kvalitet, kvalitetssikring og kvalitetsledelsessystemer er kjente begreper for mange. Et ledelsessystem for kvalitet viser hvordan en virksomhet styrer prosesser eller aktiviteter for å kunne levere varer og/eller tjenester som tilfredsstiller kundens krav til kvalitet.
ISO 9001 er den standarden som beskriver kravene til et ledelsessystem for kvalitet. Når en virksomhet skal sertifisere sitt kvalitetsledelsessystem, skjer dette etter kravene i ISO 9001. En slik sertifisering kan være nyttig i arbeidet med å kvalitetssikre større endringsprosesser.
Standardene i ISO 9000-familien er generelle. De kan brukes av alle virksomheter, uavhengig av:
- om det er en stor eller liten organisasjon
- hva slags produkt som leveres (varer eller tjenester)
- bransje eller sektor (industri, tjenesteytende næring, statlig eller kommunal virksomhet)
Anbefalt lesestoff
Denne rapporten belyser mye av det som skal til for at ledere skal lykkes med digital omstilling: Lederutfordringer i digitale omstillingsprosesser, KS FoU prosjekt nr. 174031
«Kapteinen har ansvar for å styre skuta riktig retning»
Erfaringsrapporten fra Digitaliseringsrådet for 2017 viser at gevinstrealisering er noe av det lederne i offentlige virksomheter oppfatter som vanskeligst. Dette understøttes av KS’ Arbeidsgivermonitor 2017 og Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kommunale tjenester.
Hvorfor oppleves det vanskelig å arbeide med gevinstrealisering?
- Digitaliseringsprosjekter er ofte komplekse
- Forutsetter gjerne at de ledsages av tilpasninger i organisasjoner og arbeidsprosesser
- Enkelte gevinster skal realiseres innenfor andre sektorer eller virksomheter
- Dårlig utredning og planlegging i forkant
- Svake insentiver til å realisere gevinstene (etter at finansiering er sikret)
I alle IKT-prosjektene har det vært jevnlige møter mellom prosjektorganisasjon og linjeorganisasjon. Gevinstrealisering har ikke vært et jevnlig tema på disse møtene. Dialogen har i hovedsak vært knyttet til utvikling av teknisk løsning, økonomi og tidsfrister for leveranse av teknisk løsning.
Riksrevisjonens undersøkelse av 11 prosjekter
Manglende planlegging, fokus og kompetanse på gevinstrealisering hindrer mange kommuner fra å oppnå ønskede resultater. Gevinstarbeidet i omstillingsprosesser starter ofte alt for sent og mangler et tilpasset og treffsikkert metodisk opplegg for realisering av gevinstene. Gevinstrealisering krever kontinuerlig og systematisk arbeid som involverer alle som blir berørt.
Nasjonalt bruker vi flere milliarder årlig på IKT-investeringer. Erfaringer viser at de ofte ikke gir de forventede gevinstene, eller at effektiviseringsgevinstene ikke hentes ut. Disse midlene kunne blitt brukt på andre, prioriterte politiske områder eller til flere lønnsomme digitaliseringsprosjekter.
Viktige erkjennelser
- Teknologi har ikke en iboende verdi i seg selv
- Å «eie» en teknologi betyr ikke automatisk en gevinst
- Gevinster og verdier må «låses opp». Bare ledere og brukere kan gjøre dette.
- Gevinstrealisering må oppleves som viktig og givende. Dette krever engasjerte og positive ledere, de gode historiene og at man anerkjenner arbeidet som legges ned for å realisere gevinstene.
Kompetanseheving gjennom e-læring
Tjenesteutvikling med digital støtte krever ny og annerledes kompetanse enn den som tradisjonelt besittes. Bruk gjerne e-læring som kompetansehevingsverktøy innen gevinstarbeid. Ansattes motivasjon for å benytte elektroniske kursmoduler og ulike typer videosnutter med rutinebeskrivelser og informasjon, er ofte høyere enn å lese dokumenter.
Tips: Kurs ledere/ansatte med særskilt kompetanse i å bruke et verktøy der de kan spille inn en video, gjennom skjerm (mikse mellom «foredrag» og vise presentasjon) og tale. Ta i bruk KS Læring til å dele videoen. Sett krav om gjennomføring og tilby kursbevis der det er aktuelt.
Forventninger fra brukerne
Den digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017. Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Involvering av interessenter, brukertesting og markedsorientering er veldig viktig i arbeidet med gevinstrealisering. Forventingene og behovene brukerne har må gjenspeile løsningene som utvikles. Det er gjennom dette fokuset dere i stor grad realiserer gevinstene.
Porteføljestyring og gevinstarbeid
Om dere etablerer egne enheter/avdelinger/organisering når det gjelder porteføljestyring (der dere etter størrelse på kommune/regionsamarbeid kan ha egne ansatte og egne budsjetter), er det viktig å vurdere hvordan gevinstarbeidet skal organiseres i forhold til porteføljestyring, prosjektet, linjen – og ved overgang til drift. Hvem har ansvar for hva - og når?
Budsjetter
I FOU-rapporten «Lederutfordringer i digitale omstillingsprosesser» vises det til at man kan realisere de økonomiske gevinstene gjennom å gjøre reelle endringer i budsjettene. I praksis betyr dette at budsjettrammen til den aktuelle enheten reduseres tilsvarende forventet gevinst, fra det tidspunktet omstillingen er planlagt gjennomført. På den måten sikres gevinstuttaket, og man unngår “ostehøvel”- effekt, hvor gevinstpotensialet pulveriseres. Dette øker også insentivet for omstilling hos mellomlederne, ved at det får reelle økonomiske konsekvenser som påvirker deres hverdag.
Man har likevel erfart at dette innebærer en viss risiko, særlig om gevinstpotensialet overvurderes eller omstillingen ikke gjennomføres fullt ut. Da er gevinsten gjerne allerede tatt ut gjennom kutt i budsjettrammene, uten at organisasjonen er i stand til å hente ut den samme effekten gjennom faktisk innsparing. Eksempelvis tenderer nåverdiberegningene til å være begrenset til investeringskostnaden på selve teknologiløsningen, uten å inkludere de nevnte omstillingskostnadene. Perioder med økt informasjonsbehov ut til brukerne, opplæring i å ta i bruk ny teknologi og større arbeidsmengde på sak/arkiv tjeneste ved omlegging til heldigitalisering i fagenhetene er eksempler på omstillingskostnader man bør ta høyde for. Det er en risiko for at investeringer blir atskillig høyere enn først antatt. Dette ser ut til å være en svakhet i gevinstarbeidet.
Viktigheten av samarbeid og involvering i prosjektene påpekes i rapporten å være en suksessfaktor for å realisere gevinstene av digitaliseringen.
En måte å realisere kvantitative gevinster av digitalisering på, er å levere mer med eksisterende ressurser og innenfor samme kostnadsramme. Samtidig knyttes i stadig større grad gevinstuttaket mot budsjettprosessen. Koblingen mellom gevinstuttak og budsjett fremheves av flere som kritisk for å kunne realisere større deler av gevinstpotensialet. På den ene siden er det viktig at forventede gevinster gjenspeiles i faktiske budsjettkutt. På den andre siden må budsjettkuttene være basert på realistiske vurderinger av når gevinstene faktisk vil inntreffe, og hvilke omstillingskostnader som vil påløpe.
Det finnes 3 typer gevinster
Unngått kostnad: Lavere kostnader, storskalafordeler, bemanningskutt
Spart tid: Effektivitet, mer for det samme - det samme for mindre
Økt kvalitet: Økt kvalitet på tjenester, raskere håndtering/leveranser, bedre sikkerhet, etterlevelse av lover og regler
Eksempler:
Unngått kostnad | Spart tid | Økt kvalitet |
Unngåtte portokostnader Reduserte lisenskostnader | Mindre tid brukt på nyansettelser Mindre tid brukt på regnskapsføring | Økt læringsutbytte Bedre arbeidsmiljø Bedre tjenester for foresatte Økt kvalitet på ansattinformasjon |
Begrep
Formål Mål som dette prosjektet bidrar til oppfyllelsen av. Hvorfor gjør vi dette?
Effektmål Langsiktige positive gevinster og effekter. Merk at disse kan være både «harde»/kvantitative og «myke»/kvalitative.
Resultatmål De målene som prosjektet skal oppnå i prosjektets levetid; feks. målt i tid, kostnad, kvalitet.
Suksesskriterier Hvilke forutsetninger/premisser må være tilstede for at målet kan oppnås?
Kvalitative gevinster
Det legges størst fokus på direkte budsjettmessige gevinster av digitalisering. For å kunne realisere gevinster i alle ledd må det også legges stor vekt på kvalitetseffekter av digitalisering for arbeidsmiljø, ansatte, arbeidsgiver, innbyggerne, og samarbeidskultur internt og eksternt.
Brukeropplevelse, medarbeidertilfredshet og andre kvalitative gevinster kan gjøre hele prosjektet «verdt det».
Kvalitative gevinster er tett knyttet til kvalitetsegenskaper ved en tjeneste, for eksempel måling av brukertilfredshet, tillit til utøvelse av offentlig tjeneste og reduserte (antall) feil.
Eksempler på måleindikatorer for kvalitet
Registrering av:
- gjennomsnittlig ventetid før svar på telefon/e-post
- gjennomsnittlig reisetid for brukere eller ansatte
- gjennomsnittlig ventetid før behandling for brukere av helsetjenester
- saksbehandlingstid
- antall klager
Dokumenter de kvalitative gevinstene
For å kunne dokumentere hva som er oppnådd i prosjektet og se framgang, trengs det målinger. Da må gevinstene være målbare. Det må måles både før (nullpunkt) og etter endringen for å se framgang. På eksempelet over beregnes tidsbruk for hver aktivitet, som deretter summeres for hele prosessen. Differansen mellom denne summen og før-målingen (nullpunktet), utgjør den identifiserte gevinsten.
Legg ned litt innsats på å finne gode indikatorer så dere måler det dere ønsker å måle. En fallgruve her er å måle det som er enkelt å måle, men ikke det man bør måle.
Både dataenes validitet og dataenes reliabilitet bør vurderes.
- Validiteten sier noe om i hvilken grad man måler de riktige størrelsene
- Reliabiliteten sier noe om hvor nøyaktige og pålitelige målingene er
Kvantitative gevinster
Kvantitative gevinster tallfestes, for eksempel i sparte årsverk/dagsverk/timeverk eller i sparte kroner. Bruk kvantifisering der det gir meningsfull info, det vil si en beskrivelse av en aktivitet eller et resultat som faktisk lar seg måle. En indikator fremstilles derfor i
– Antall – Kroner – Prosent – Score på en skala, f. eks. fra 1 til 6
En måleindikatorer for kvantitet bør være
• Relevant • Påvirkbar • Pålitelig • Stabil • Sammenlignbar • Tolkningsbar • Dokumenterbar
Effekt defineres som en endring i en tilstand som følge av tiltaket eller prosjektet. Effekter kan være positive (i form av gevinster) eller negative (kostnader)
Gevinstarbeidet i konseptfasen – før vedtak om hovedprosjekt/anskaffelse
Det finnes «mange veier til Rom», og mange måter å reise dit på. En utfordring for mange kommuner er å få til en helhetlig praksis og gode maler for arbeidet med gevinster.
Det kan være klokt å bestemme dere for et «gevinstideal». Dette kan nedfelles i et dokument.
Bakgrunnsmetodikk og maler kan hentes ut fra anbefalte verktøy:
Prosjektveiviseren om Gevinstrealisering
DFØs veileder «Gevinstrealisering»
Et gevinstideal sier noe om hvordan dere arbeider med gevinstrealisering. Et dokument med deres gevinstideal kan gi ansatte en strukturert oversikt over begrep, maler og hva som er deres anbefalte «beste praksis».
Eksempel på innhold
- Begrepsavklaringer
- Metoder dere anbefaler; hvordan kan virksomhetene måle og realisere sine gevinster?
- Maler, som er tilpasset deres organisasjon
- Lenker til relevant metodikk
- Roller i organisasjonen
- Organisering av arbeidet
- Prinsipper dere skal følge
- Eksempler på gevinster
- God praksis for å kunne realisere gevinster
Gjennomføre arbeidet
Dere skal nå gjøre følgende:
- Lage en gevinst- og endringsoversikt og nytte/kost vurdering (gevinstvurdering)
- Tegne gevinstkart
- Bruke gevinstoversikt, gevinstkart og nytte/kost (gevinstvurdering) i prosjektbegrunnelsen (dette gjøres i neste kapittel)
- Lage en gevinstrealiseringsplan, som er en del av prosjektplan, etter vedtak om gjennomføring av hovedprosjekt (se kapittelet «Styringsdokument og prosjektplan»).
«Det er viktig å fatte beslutninger om hva det er viktig å måle før en vurderer hva det er mulig å måle.»
Eksempel på forankringsprosess for gevinstoversikt og gevinstrealiseringsplan
Om dere har organisert arbeidet i et forprosjekt kan Prosjektgruppa utarbeide forslag / 1.utkast til gevinster, forutsetninger for å realisere gevinstene og måleindikatorer, basert på arbeidet i hvitpapirsesjonen. Før 1.utkastet gjøres klart kan det være behov for involvering av flere fagpersoner/IKT/andre ressurser. Dette kan dere gjennomføre med en gevinstworkshop.
Rådmannen utfordrer kommunalsjefene på 1. utkastet og måleindikatorer i sektorene
Kommunalsjefene utfordrer virksomhetslederne på 1. utkastet og måleindikatorer i virksomhet
Prosjektgruppa/teamet lager en gevinstoversikt og et gevinstkart på bakgrunn av tilbakemelding fra kommunalsjefer og virksomhetslederne.
Gevinstoversikten blir vedtatt i rådmannens ledergruppe eller gevinststyringsteamet, alt etter hvordan dere har organisert dere
Gevinstoversikten/gevinstkart og nytte/kost (gevinstvurdering) legges frem som en del av prosjektforslaget
Vedtatt gevinstoversikt detaljeres og legges inn i en gevinstrealiseringsplan som er en del av prosjektplanen, som skal vedtas av styringsgruppa, alternativt administrasjonsutvalg alt etter hvordan dere er organisert.
Utarbeide gevinstoversikt: En gevinstoversikt gir en oversikt over sentrale, potensielle og planlagte gevinster av et prosjekt og sentrale forutsetninger for at disse gevinstene skal kunne realiseres.
Gevinstoversikten brukes først og fremst for å få en enkel oversikt over de gevinstene som tiltaket er forventet å gi, slik at administrasjonen lettere kan ta stilling til om tiltaket/prosjektet skal settes i gang (nytte-kost/gevinstvurdering bør gjøres etter at gevinstoversikten er klar).
Det hender at gevinstoversikten forveksles med gevinstrealiseringsplanen. Hovedforskjellen på disse to dokumentene er at gevinstoversikten gir en oversikt over gevinstene og forutsetningene som må oppfylles for at gevinstene skal realiseres, mens gevinstrealiseringsplanen er mer operativ, det vil si at den i tillegg gir informasjon om når og hvordan linjeorganisasjonen faktisk skal gjennomføre tiltak for å realisere gevinstene.
Gode råd i arbeidet
Sett forståelige mål og gjør dem målbare
Få gevinstanslaget bekreftet av dem som skal ta ut gevinstene (gevinsteierne)
Prioriter de gevinstene som gir best effekt.
Legg til rette for gevinstrealisering når gevinstene kommer i andre virksomheter.
Kartlegg hvilken del av sakskjeden dere kan sette tall på, og gjør de interne målene målbare. Her er det veldig viktig at dere har gjennomført eller gjennomfører nullpunktmålinger. Hvilke gevinster vil dere for eksempel få ved at dere sender færre brev og får kortere saksbehandlingstid? Hvordan kan dere måle gevinster ved at færre saksbehandlere er involvert i hver sak?
Dere bør kartlegge hvor gevinstene kommer. Evnen til å dokumentere gevinstene vil variere fra virksomhet til virksomhet. Dere bør derfor kurse ansatte i «gevinstidealet».
Dersom dere bygger videre på den helhetlige beskrivelsen av prosessene, vil dere få hjelp til å identifisere lavthengende frukter som gir gevinster underveis.
Hva koster henvendelser til det offentlige?
Interaksjonspunkt | Kostnad |
Brev eller e-post | Ca. 110 kr |
Personlig fremmøte | Ca. 80 kr |
Kundehenvendelse per telefon | Ca. 40 kr |
Selvbetjening | Ca. 3 kr |
Kilde: Regjeringen - Digital agenda for Norge 2015–2016
Hva bør en gevinstoversikt inneholde?
En god gevinstoversikt bør inneholde følgende:
- prosjektdata (faktaopplysninger om prosjektet) og prosjektinnhold
- mål for prosjektet
- oversikt over sentrale gevinster som skal følges opp, med kvantifiserte estimater og indikatorforslag
- forutsetninger for at gevinstene skal kunne realiseres, og eventuelle forventede utfordringer
Anbefalte verktøy for dette
KS (KommIT) - verktøy i en gevinstrealiseringsprosess (regneark)
KS - veikart for tjenesteinnovasjon, verktøykasse
Detaljer i arbeidet:
1) Endringsanalyse
Når arbeidsprosessanalysen og brukerreisen er kartlagt, er neste trinn å gjennomføre en endringsanalyse.
Her vil man gjennomgå endringsområdene med fokus på berørte interessenter: Hvilke endringer kan skape positive effekter for brukere og andre interessenter? Hvilke endringer vil kunne hjelpe virksomheten med å realisere sine mål?
Endringsanalyse er ikke noe man gjør utelukkende for å identifisere gevinster. Analysen er også et helt nødvendig ledd i endringsarbeidet for å planlegge og å gjennomføre endring, og en bevisstgjøring knyttet til hvordan man jobber i dagens situasjon. Hvor grundig man skal være avhenger av hvor mange analyser man ønsker å gjennomføre. I de fleste mindre prosjekter gjør man analysen kun én gang og den bør derfor gjøres grundig.
Å avklare hvem som er intereressenter i gevinstarbeidet er viktig
Gjennom å avklare hvem interessentene er, er det lettere å forplikte og motivere disse i arbeidet med å realisere gevinster – hensikten er å motvirke ansvarspulverisering og sikre at gevinstrealiseringen gjennomføres.
Det er lettere å kommunisere de forventede gevinstene av et prosjekt når man vet hvem interessentene er og hvilken innflytelse de har på gjennomføringen av arbeidet. Å avklare hvilke holdninger interessentene har til tiltaket, gjør det også lettere å vurdere hvor man bør jobbe «tettere på» i forhold til forankring, opplæring og holdningsendringer.
Interessentene gir dere oversikt over nødvendige arbeidsprosessene i den løpende driften
Interessentene hjelper dere med å identifisere behov for investeringer i linjeorganisasjonen for å sikre at gevinster kan realiseres
Interessentene kan bidra til at linjeorganisasjonen også holder oppmerksomheten rettet mot gevinster og gevinstrealisering, som ligger lenger frem i tid.
Ved å avklare interessenter og gi de roller i arbeidet med å realisere gevinster, får dere et mer levende arbeidsverktøy som kan justeres underveis, ved at gevinstrealiseringsplanen oppdateres på fastsatte tidspunkter.
En interessentliste lages på bakgrunn av en analyse av hvem som blir berørt av endringen/e
Berørte interessenter | Involveres i gevinstarbeidet? | Kommentarer |
En interessentanalyse tar for seg de prioriterte interessentene fra interessentlista
- Hvordan berøres disse menneskene?
- Hvilken påvirkningsgrad har de på endringsprosessen?
- Hva skal strategien for involvering, dialog og opplæring være?
- Hvilken holdning har de til endringen?
Berørte interessenter | Hvordan påvirkes interessenten av endringen? | Innflytelse (1;2;3) | Holdning (-1,0,1) | Strategi for forankring, kommunikasjon og opplæring |
Her finner du excelverktøy for interessentliste og interessentanalyse.
2) Analysere endringer i prosesser og definere gevinster
Beskriv endringene som dere kartla i hvitpapirsesjonen, det vil si hvem som må gjøre hva på en annerledes måte.
Dagens prosess | Fremtidig prosess |
Kartlegg gevinstene, de positive effektene av endringene
Identifiser mål som støttes
Se om de positive effektene også fører til positive resultater og økt måloppnåelse. Dere kan synliggjøre dette i prosjektbegrunnelsen gjennom et eget avsnitt, samtidig kan det være lurt å legge inn en egen kolonne for dette i malen dere bruker i gevinstkartleggingen.
Beskriv forutsetningen for å kunne oppnå de ønskede gevinster
Forutsetninger
Det er viktig å synliggjøre forutsetninger som må oppfylles for at gevinstene skal realiseres. Hva er de forventede utfordringene dere ser for dere? Når skal gevinstene realiseres? Hvordan skal gevinstene realiseres? Risikoprofil: Er det lav, middels eller høy risiko for at gevinsten ikke vil bli realisert?
Dere kan skaffe dere viktig oversikt over forutsetningene for gevinstrealiseringen ved å gjennomføre en risikovurdering.
«Hva kan hindre oss i å få tatt ut gevinstene?»
Risikovurdering ved uttak av gevinster (eksempler):
- Det er ikke tilstrekkelig eierskap og forpliktelser til effektene ift linjeledelsen som skal realisere gevinstene.
- Motstand i organisasjonen av de som opplever en negativ endring av egen arbeidssituasjon (blant annet når arbeidsoppgaver blir vesentlig endret eller ved avvikling av stillinger når arbeidsoppgaver opphører).
- Løsningen som prosjektet leverer tilfredsstiller ikke kravene til ordinær drift i linjen (for eksempel så støtter den ikke de kliniske prosessene som den skulle støtte).
- Løsningen er ikke teknisk stabil, har ikke god nok ytelse, eller tilfredsstiller ikke andre krav til løsning.
Tips: Legg inn krav til enkel og kostnadseffektiv forvaltning og drift av tilbudte produkter, løsninger, tjenester som en del av forutsetningene. Ofte koster drift mer enn investeringen.
Eksempel på kartlegging av forutsetninger for å få realisert gevinster for innkjøpsprosessen:
Her blir forutsetningen for realisering av gevinster at man har innsikt i følgende:
- Antall leverandører innen kategorien
- Hvilke produkter/tjenester som omfattes av kategorien
- Hvilke kontrakter kommunen allerede har
- Markedsforståelse
- Kommunens behov og forbruk
- Kostnadsdrivere, kritiske produkter
- Evne til å følge opp anskaffelser og kontrakter
Bruken av nullpunktmålinger
Mål tilstander før tiltaket/prosjektet implementeres. Tilstanden sammenlignes senere med målinger etter at tiltaket har blitt implementert og fått virke en stund.
Hensikten er å finne effekten av tiltaket. Eksempel: Brukerundersøkelse for å måle 0-verdi og sammenligne denne etter at tiltak er igangsatt (viktig at dette arbeidet med å måle 0-verdi gjøres før tiltaket fører til forventet endring).
En metode for å gjennomføre nullpunktmålinger går ut på å utvikle indikatorer og måle ved hjelp av disse. Hva som er gode indikatorer, avhenger av prosjektets karakter og omfang. For noen gevinster er det relevant å utarbeide mer enn én indikator for å fange opp alle aspekter ved den forventede gevinsten. For eksempel kan en indikator av typen “antall feilrettinger” sammen med indikatoren “opplevd brukertilfredshet” ved en tjeneste gi et godt bilde når det senere skal dokumenteres om en gevinst er oppnådd.
Det bør ikke være et mål i seg selv å lage indikatorer for alle gevinstområder. Utfordringen er å velge ut de viktigste indikatorene. Hvilke indikatorer dette er, vil igjen avhenge av prosjektets kompleksitet og omfang.
Samme målinger må være mulig å gjennomføre etter at prosjektet er avsluttet og vært i drift en avklart periode.
Spesifikke nullpunktmålinger knyttet til konseptet for kvantitet:
- arbeidsproduktivitet, som måles ved volum/arbeidstid. Et eksempel er antall behandlede saker per årsverk.
- kostnadsproduktivitet, som kan måles ved volum/kostnad, eksempelvis antall behandlede saker per mill. kroner.
Spesifikke nullpunktmålinger knyttet til konseptet for kvalitet. Et eksempel her er å undersøke brukertilfredshet før tjenesten blir innført.
1) Punkter som må fylles ut ved endringsanalyse
Prosess | Endring (Hva skal gjøres på en ny måte?) | Gevinst (Hvilket positivt resultat vil endringen skape?) | Strategisk mål som gevinsten bidrar til? (Valgfritt å fylle ut) | Forutsetninger for at gevinsten blir realisert? |
Her finner du verktøy for endringsanalyse.
2) Punkter som må fylles ut ved nytte/kost/gevinstvurdering
Gevinster skal vurderes for følgende parametre
- Unngåtte kostnader
- Spart tid
- Økt kvalitet
Unngåtte kostnader per år | Kommentarer | ||||
I år | Neste år | År 3 | År 4 | År 5 |
Eksempel fra helsesektoren:
Nytte/kost – Gevinstvurderingen
Kartlegg både positive og negative effekter slik at man er best mulig informert når man skal fatte beslutning om videreføring og utrulling og når man skal lede endringsarbeidet.
Gevinstvurderingen tar for seg følgende parametre:
- Kostnader på investeringer
- Løpende driftskostnader
Her finner du verktøy for gevinstvurdering.
Lenker til andre relevante ressurser:
- Finansdepartementet: NOU 2012:16 Samfunnsøkonomiske analyser
- Direktoratet for økonomistyring: Veileder i samfunnsøkonomiske analyser 2014
- Regjeringen: NOU 1998: 16 Nytte-kostnadsanalyser. Veiledning i bruk av lønnsomhetsvurderinger i offentlig sektor
- Regjeringen: NOU 1997: 27 Nytte-kostnadsanalyser. Prinsipper for lønnsomhetsvurderinger i offentlig sektor
Gevinstkart: Et gevinstkart er en visuell fremstilling av de gevinstene prosjektet skal gi. Det er en oppstilling av sammenhengen mellom de ulike gevinstene som forventes, og forutsetninger som må oppfylles for at gevinstene skal bli realisert. Gevinstkartet er dermed basert på gevinstoversikten.
Et gevinstkart kan bidra til å
- visualisere årsak-virkningsammenhenger i prosjektet
- visualisere effekten av usikre faktorer og uventede endringer
- kommunisere forventningene til prosjektet på en oversiktlig måte
- identifisere utløsende faktorer, blant andre endringer i linjeorganisasjonene som er nødvendige for at gevinstene skal kunne tas ut
- spore gevinstene på ulike stadier av prosjektet
- unngå dobbelttelling av gevinster
Gevinstkart kan særlig være nyttige i forbindelse med større prosjekter eller tiltak der det er mange og komplekse sammenhenger mellom gevinster på ulike stadier.
Gevinstkartet skal vise hvordan alle gevinstene er knyttet til hverandre og til prosjektets effektmål. I tillegg til identifiserte gevinster kan kartet inkludere avhengigheter som er utenfor prosjektets rammer eller kontroll, siden også utenforstående faktorer kan påvirke prosjektet.
Gevinstkartet kan være nyttig som et visuelt tillegg til gevinstoversikten ved at årsak-virkning-sammenhenger presenteres på en oversiktlig og intuitiv måte. En slik fremstilling kan blant annet bidra til å skape større forståelse for prosjektet hos interessentene. Et gevinstkart er et fleksibelt verktøy som kan settes opp på ulike måter, og bør tilpasses tiltaket/prosjektets omfang og kompleksitet. Forutsetningene for at gevinstene blir realiserte kan også være en del av gevinstkartet.
Hvem bør lage gevinstkartet?
Som en hovedregel er det prosjektgruppa/teamet som bør lage gevinstkartet i forbindelse med at prosjektet planlegges. Det å sette opp et gevinstkart kan være en nyttig øvelse for prosjektgruppa for å få oversikt over sammenhengene mellom gevinstene som linjeorganisasjonen har identifisert i gevinstoversikten.
Gevinstrealiseringsplanen er en samlet oversikt over sentrale potensielle gevinster i prosjektet (hvordan effektmålene skal realiseres). Et mål bør være å benytte dynamiske gevinstrealiseringsplaner, det vil si planer som justeres underveis i gevinstarbeidet.
Den nye prosessen må være forankret hos virksomhetsledere og enhetsledere og aktuelle interessenter. Dette er grunnlaget for å dokumentere gevinst i etterkant.
Gevinstrealiseringsplanen skal avklare om og når det er praktisk mulig å hente ut planlagte gevinster og beskrive hvordan prosjekteier vil sikre at effektene faktisk realiseres. Høykom-rapport nr 502 peker på at en gevinstrealiseringsplan alltid bør inneholde en beskrivelse av:
- Hvilke gevinster virksomheten skal ta ut (konkret og detaljert)
- Hvilke konkrete beslutninger og tiltak som fortutsettes for at gevinstene skal tas ut, herunder hindringer og barrierer
- Når gevinstene skal tas ut (i prosjektfasen og/eller i etterkant). Her trenger man gode måleindikatorer.
- Arbeidet med gevinstrealiseringsplan skisseres under kapittelet «Styringsdokument og prosjektplan» i denne fasen.
En siste sjekk før gevinstoversikten er klar
Når man har kommet langt inn i arbeidet med konseptet og gevinstanalyser, er det viktig å skaffe seg overblikk og reflektere over om dere er på riktig vei. Fjellvettreglene i gevinstdrakt kan være lurt å ha med seg i «ryggsekken»
- Planlegg gevinstene og meld fra hvor dere er på vei
- Tilpass gevinstarbeidet etter interessenter og opplæringsbehov
- Ta hensyn til gjenbruk - og felleskomponenter. Dette er resirkulerbare gevinster.
- Vær forberedt på skepsis og motstand, selv på korte møter.
- Lær dere nødvendig metodikk for å kunne hjelpe dere selv og andre
- Ta trygge veivalg. Gjenkjenn urealistiske gevinstestimat og utydelige måleindikatorer.
- Bruk støttespillere og gode verktøy, vit alltid hvor dere er.
- Vend i tide – det er ingen skam å snu eller justere kursen.
- Spar på kreftene; Evaluer status på gevinstarbeidet sammen med andre og søk råd om nødvendig.
Tips
Står kommunen foran en kommunesammenslåing? i så fall bør gevinstanalysene gjennomføres med utgangspunkt i den nye kommunestrukturen.
Ha tydelig fokus fra ledelsen: Etabler tydelige roller og ansvar og jobber med kontinuerlig endringsledelse i organisasjonen.
Skap en ansvarskultur og feir måloppnåelse. Dette sikrer målrettet innsats.
Gjennomfør «Gap-analyse» med fra «nå» til «fremtidig» situasjon ift virksomhet og prosess-utvikling.
Still dere spørsmålene:
Hvordan skal vi få ansatte til å arbeide med gevinster?
Hva skjer med deres arbeidssituasjon? Forventer vi eierskap til arbeidet uten å kommunisere forventninger godt nok?
Svarer vi ut behov hos den ansatte på en tilfredsstillende måte? Kompetanse, tid, respons, engasjement
Etterspør vi resultatene?
Har vi gjennomført en god interessent-analyse, som blir fulgt opp?
Har vi planlagt tiltak/aktiviteter ift endringsledelse?
Har vi realistiske gevinster for unngåtte kostnader/spart tid/økt kvalitet?
Har vi styring på gevinstuttaks-risiko?
Gjennomfører vi systematiske målinger, som kan brukes til å vise at effektmål nås?
Tips
Om dere ønsker et objektivt blikk på hvordan dere jobber med gevinstrealisering kan dere gjennomføre en evaluering av dette.
Evaluering i økonomiregelverkets forstand er: En systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, en virksomhet, et virkemiddel eller en sektor. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes (ex ante), underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet (ex post). Evalueringen kan utføres av interne eller eksterne fagmiljøer. Generelt kan man også si om evalueringer at de:
- Vurderer verdien av noe, i tillegg til å beskrive.
- Stiller krav om systematikk og metode som det må kunne redegjøres for.
- Innebærer at noen betrakter og stiller seg utenfor det som skal evalueres, med mer eller mindre avstand.
- Forutsetter at det finnes et faktagrunnlag, evt. annen tilstrekkelig konkret informasjon, som definerer hva som skal måles og hva som er godt eller dårlig.
Veileder for arbeid med evaluering finner dere her:
Regjeringen - Veileder til gjennomføring av evalueringer
Evalueringstema kan være:
- Hvilken faglig kvalitet er det på virksomheten?
- Har man skapt resultater som varer?
- Hvordan etterleves fastsatte regler og rutiner?
- Hva viser mål på ressursutnyttelsen?
- Hvordan skapes synergi og sikres samarbeid på tvers?
- Hva forteller medarbeidertilfredshet og arbeidsmiljø?
- Hvor hensiktsmessig er den eksisterende rolle- og ansvarsfordelingen?
- Leveranser, kvalitet og effekter
Prosjektbegrunnelse og prosjektforslag
Et godkjent prosjektforslag er en endelig bekreftelse på at innholdet/prosjektbegrunnelsen er godkjent og forankret i ledelsen, og at prosjektets planleggingsfase kan starte.
Det arbeidet dere nå har gjort med gevinstoversikt og gevinstkart skal tas med til neste kapittel og være en del av prosjektbegrunnelsen, som legges frem for behandling sammen med prosjektforslaget.
2.8 Prosjektbegrunnelse og prosjektvedtak